Linero obesegrade i Borgeby cup
2017-08-13 16:08
Välförtjänta medaljer på Linero IF:s spelare.
Med blott två träningar i kroppen efter sommaruppehållet begav sig Lineros åttaåriga tjejer till Borgeby cup – och åkte hem med medaljer.
– Med den enorma glasskonsumtion tjejerna ägnat sig åt i sommar kunde jag aldrig tro att det skulle bli sådan succé, säger tränare Maria.

Lagets fystränare uppskattar att laget konsumerat runt 165 kilo glass i sommar, och hade därför rekommenderat fys- och konditionsträning i Sankt Hans backar under hela augusti. Istället beslutade tjänarkvintetten att anmäla tjejerna till Borgeby cup – där fyra matcher spelades under lördagen.

I den första ställdes Linero mot Jonstorp, som blev en tuff nöt att knäcka. Men efter två svidande frilägesräddningar av Ida i målet, och en kvittering av Julia i sista tilläggsminuten, räddade Linero en pinne.

Nu hade tjejerna fått upp flåset – vilket Åkarp fick känna på i andra matchen. Burlövstjejerna krossades när det i praktiken blev spel mot ett mål. En verkligt kollektiv seger för Linero.

I tredje matchen stod Lilla torg för motståndet. Julia rusade in ett mål med en löpning från halva plan. Och ett snabbt och precist inkast från Meja i målet serverade henne ännu ett friläge. Mål igen! Även Maja hann med att stänka in en balja.

Tuffaste motståndet stod LB07 för. De slog hål på Linero efter bara några sekunder. I andra halvlek forcerade Linero framåt, samtidigt som Edith gjorde en stormatch i buren. Drabbningen slutade till slut oavgjort.

– Storartat. Verkligen storartat, kommenterade tränare Jakob efter turneringen och rekommenderade alla föräldrar att bjuda sina barn på glass.