Risk för WO i kiosken – kan slå mot ekonomin
2022-09-13 20:02
Det kan bli igenbommad kiosk på lördag – och därmed ingen deg till laget.

Att få föräldrar till flickor 08-09 att ställa upp i kiosken är lika svårt som att vända ett 0-3-underläge borta mot FC Rosengård. Nu kan helgens kioskvaktande komma att ställas in.

– Vi riskerar både pizza-, läger- och transferpengar, säger en källa med insyn i kioskverksamheten.

På spelarnas föräldrar finns två krav – att skjutsa till någon bortamatch då och då, samt inställa sig i kiosken en eller två gånger per år.  Just kioskuppdraget försöker många smita undan, tycks det som.

Till helgen finns i nuläget inte tillräckligt många frivilliga för att hålla igång försäljningen, berättar kioskpresident Margrita.

Förra helgen lyckades hon med nöd och näppe få ihop butikspersonal.

– Då var vi Mirandas mamma, jag och Helena G.

För en tid sedan gick tränarkvarteten ut i öppet brev och vädjade till föräldrarna om hjälp: ”Vi är några föräldrar som ställer upp ofta. Tack för det. Hjälps alla åt blir det väldigt få tillfällen ni behöver hjälpa till”.

En förälder, som vill vara anonym, uttrycker sig lite mer rakt.

– Huvudtränarna Maria och Jenny lägger ner typ 75 timmar var i veckan på laget. Wille och Linnea nästan lika mycket. Och så kan många föräldrar inte släpa sig till kiosken någon gång om året.