Trodde de skulle möta Dalby – då klev helt annat lag in på plan
2022-02-13 20:05

Lineros tjejer 08-09 värmde upp för träningsmatch mot Dalby. Men strax innan avspark klev istället ett helt annat lag in på andra planhalvan - deras föräldrar.

- Va, ska vi möta dem? Det är inte ok? Vi blev helt chockade, säger Astrid S om tjejernas reaktioner.

Svartklädda, resoluta och atletiska (nåväl) kom föräldrarna intågandes – till tjejernas stora förvåning. Svarta lagets coach, Dave, tog tag i uppvärmningen och manade sina lagkamrater:

– Om vi inte vinner nu så vinner vi inte nästa år heller. Tänk om vi tvingas lyssna på våra tjejers påminnelser varje kväll om att vi förlorade mot dem.

Taktiska genidraget mötte protester

Dave hade, bakom ryggen på huvudtränarna Maria och Jenny, värvat tränarna Wille och Linnea till föräldrarnas lag.

– Dopning, protesterade Jenny.

Och föräldrarna kopplade greppet direkt. 1-0 dröjde inte länge. Men organisationen hos de äldre var betydligt sämre än hos tjejerna, som höll sina positioner och allt som oftast höll baklinjen rak för att lura förvirrade föräldrar i offsidefällan. Oturligt nog missade den i övrigt skicklige domaren – vars linjemän inte dök upp eftersom de spelat Fortnite hela natten – flera av offsidefällorna.

– Offside, offside, offside! hördes gång på gång från tjejernas tränarstab.

I första perioden coachade Dave föräldrarna till tuffare spel.

- Tackla inte bara era egna döttrar, utan alla!

Efter halva matchen började dock föräldrarnas ork att tryta, och tjejerna arbetade sig in i matchen – disciplinerade och orädda.

Vad blev resultatet?

Att matchen blev målrik är alla överens om, liksom att föräldrarna vann med något mål. Men vad slutade den egentligen? Inte ens domaren verkade säker.

Efteråt fortsatte tjejernas kick off, med pizza och taktiksnack. Föräldrarna firade segern på Étage i Malmö och har redan planerat in ett träningsläger i höst, inför nästa års drabbning.

– Jag räknar med att det här blir en tradition, säger vasse ytterspringaren Pontus.

– Nästa år kommer de inte att ha en chans. De flåsade och pustade som 70-åringar på maraton, svarar Vanna.