Klart: Linero förstärker tränarstaben
2021-12-14 21:43
Felicia och nya tränaren Linnea pratar zonförsvar.

Linero IF:s flickor 08-09 förstärker tränarstaben. Från Åsa IF har man rekryterat snart 19-åriga Linnea, som därmed går från spelare till coach. Lineros ordförande var en nyckelperson bakom värvningen – som har en tydlig målsättning med laget.

Tre minuter till träningen och elva minuter till plugget. Linnea har räknat ut hur korta avstånden är i den gyllene Triangeln: Lägenheten, Linero ip och Mattecentrum.

Vad - förutom en sign on fee – gör att en tonåring lägger sina kvällar på att träna fotbollsspelare itsället för att klubba på nation?

– Det är ändå corona, så jag kan inte festa så mycket. Och jag vill alltid vara nära fotbollen, säger Linnea som lirat sedan hon tog sina första steg.

Själv spelade hon försvare i norra Halland, där hon såg damlaget utarmas på medspelare.

– Det märktes att vi inte var lika viktiga som herrarna. Det syntes på träningstider, lokaler och resurser.

Enligt uppgifter till sajten ska Lineros ordförande Rutger – under övergångsförhandlingarna – ha lovat att den rödvita klubbens prioriteringar är annorlunda.

– Vi var på samma linje, säger Linnea.

På tisdagens träning, där de sista snöklumparna höll på att tina undan från konstgräset, fanns 19 spelare på plats. Linnea hoppas att den siffran ska stå sig när tjejerna blir äldre, så att klubben kan få ett damlag. Det är hennes målsättning.

– Många slutar när de blir lite äldre. Det är mycket skador, främst knäskador, och så får man mycket annat för sig.

– Mina förväntningar med att vara tränare är att få se laget utvecklas och skapa extra trygghet för tjejerna som kvinnlig tränare.

Vad tycker du om laget så här långt?

– De är roliga. Min syster är i deras ålder och det känns kul med fler småsyskon!