Chockbeskedet: Stjärntränaren lämnar Linero
2020-10-15 19:15
Tränare Dave under fotbollscupen på Öland.
Dave lämnar tränarjobbet i Linero IF:s flickor 08-09. Chocknyheten nådde spelartruppen i förrgår.
– Ett mycket tråkigt besked, skriver tränarkollegorna Jenny och Maria i en skriftlig kommentar.

Ryktena är redan i full gång. Daves lysande karriär och förmåga till spelarutveckling har gjort många skånska klubbar intresserade. Enligt uppgift finns i skrivande stund lukrativa anbud från såväl Södra Sandby som Lomma. Men Dave själv dementerar transferryktena.
– Jag skulle aldrig gå till en konkurrerande klubb, säger han och hyllar sin tid i laget.
– Jag har haft massor av kul och det är en underbar spelargrupp. Men nu ser jag fram emot att få mer tid till annat och att följa matcherna som åskådare istället för som tränare.

För klubben är beskedet ett hårt avbräck.
– Han är väldigt kompetent och satt på ett livstidskontrakt, säger sportchefen.
– Det blir mycket svårt att ersätta honom, om vi ens ska det. Vi har ju två oerhört skickliga tränare i Maria och Jenny kvar och jag behöver sätta mig ner och titta på helhetsbilden med dem.
Om Dave säger de två tränarkollegorna:
– Det är oerhört tråkigt och vi kommer att sakna honom väldigt mycket. Dave har förklarat för tjejerna att det absolut inte har med dem att göra att han slutar.

Mittfältaren Astrid säger att det är ett tungt besked för truppen.
– Dave ger mycket beröm och så är han bestämd, vilket jag tycker är bra. Han är duktig på att förklara hur man ska göra olika saker, till exempel i skottövningar, så att man utvecklas.

Det har redan talats om någon slags hyllning av ikonen, som att hissa upp hans träningsbyxor inne i klubbstugans tak. Men inget är ännu bekräftat.