Publikfriande premiärmatcher när Oxie kom på besök
2019-03-04 12:44
Domaren har svårt att hänga med när Julia sätter fart.
Två matcher. Ett tjugotal taggade lineroare och en skrikande motståndar-coach. Det var ingredienserna när F-08/09 tog emot Oxie i helgen.

Inget går upp mot en säsongspremiär. Februarisolen sken över Linero IP och doften av nybakade kakor, nybryggt kaffe och gummigranulat spred sig bland åskådarna.
Både Oxie och Linero mönstrade två lag, som drabbade samman i täta tillställningar. I sann engelsk 70-talsanda skrek sig Oxies tränare hes på sina tjejer, förmodligen stressad över att hans lag inte kom upp i Lineros kondition och spelsinne.
För den som räknade mål ska en av matcherna, en böljande offensiv uppvisning, ha slutat 8-7 till Linero.
– Vi har bara tränat anfall sedan försäsongen drog igång, förklarar tränare Maria.
För att även få in lite försvarsövningar framöver har tränartrion nu beslutat att kommande träningar ska utökas med 15 minuter – till 75 minuter.
– Vi är i bra fas för att vara i försäsong, fysiskt och mentalt. Men det skadar aldrig med några fler minuters träning i veckan, säger Jenny.
Alla tjejer gjorde en stabil insats, men särskilt glädjande var det att se debutanten Ingrid i finfin form.
Överhuvudtaget var det en påtagligt positiv stämning bland Linero-tjejerna, både på plan och på avbytarbänken.
När domaren blåste av matcherna och man inte trodde att det fanns en meter spring kvar i benen blev det rena rusningen till kiosken.
– Vem behöver powerbars och proteinshakes när det finns hembakat, ropade kioskansvarige Margrita.