Stormvarning när Linero krossades av Lilla torg – men intresset för kiosken har ökat
2019-03-10 14:32
Både spelare och åskådare höll på att blåsa och snöa bort i helgens matcher mot Lilla torg.
Överkörda av både skånsk vinterblåst och spelskickliga motståndare fick båda Lineros lag lunka snopna hemåt på söndagen.
De enda som kunde känna sig nöjda – förutom Lilla torg – var de föräldrar som ställt sig i kiosken.

Bettingbolagen hade på förhand dömt ut motståndarna Lilla torg. Vad skulle kidsen från överklasskvarteren i Malmö, vana vid inomhusträning i 27 grader, kunna sätta emot Lineroungarna i östra Lund som fimpat hallträning hela vintern för att härdas i kuling och minusgrader?
Mycket, skulle det tyvärr visa sig.
De passningsskickliga och hårt jobbande motståndarna körde över Linero – i två parallella matcher.
– Det kanske inte räcker med att vi utökat träningsdosen med 15 minuter per pass, säger tränare Jenny som redan funderar på extra gympass eller fysträning i Sankt Hans backar.

Tränarna gjorde sitt bästa för att lyfta lagen. Och de mest hardcore ur supporterfalangen – Anna och Kristina – körde skytteltrafik för att förse spelarna med filtar och extra vantar.
– Jag öste på med så mycket varma plagg att jag inte ens fick plats med bengalerna eller fanorna, säger Kristina.

Trots raden av baklängesmål och dyngsura avbytare fanns ändå ljusglimtar för hemmalaget. Färska Linerospelaren Tuva nätade, och Lineros alla målvakter storspelade. Vanna gjorde fyra räddningar inom raden av några sekunder. Utan målvaktsinsatserna hade siffrorna blivit... ja det vill ingen tänka på.

Gladast bland Lineroföräldrarna var de som anmält sig att stå i kiosken.
– Gud, vad varmt och skönt och torrt det var där inne, myser kioskansvariga Margrita som tidigare haft svårt att rekrytera personal.
– Men efter den här blåsten har anmälningarna till att stå och sälja korv i nästa match redan ökat med flera hundra procent, säger hon.