Vanna matchhjälte – kvitterade med sekunder kvar
2019-10-06 15:19
Avtackning efter rysaren.
Lördagens bortamatch mot Södra Sandby blev en rysare. Med bara sekunder kvar kvitterade Linero.

Himlen var blå men kylan bitande när helgens stora snackis blåste igång: derbyt mellan Södra Sandby och Linero.
Hemmalaget hade råkat få med sig hockeylagets matchställ och kom till spel med nummer som 56 och 80 på tröjorna. Så inledde de också med forecheck mot gästerna, som blev tillbakapressade snabbt.

Men Linero reste sig ur pressen och underläget, fick igång sina löpningar och ett allt mer metodiskt passningsspel. Snart så var matchen vänd: 4-3 till de röda.
Då la hemslaget i en extra växel och gick upp i ledning.
Publiken, svettig av dramatiken, började förlora hoppet om välförtjänta poäng och hejaropen byttes mot suckar över domarbeslut och otur.

Men på planen hade ingen Linerotjej gett upp. Som tränare David alltid brukar säga: "en match varar i 90 minuter plus tillägg". Och eftersom tjejerna bara spelar i 60 minuter fanns det gott om krafter kvar när slutsekunderna tickade iväg.
Så slog skyttedrottningen Vanna till med en monstervrist – kvitterat. Bara matchvärdarna stod emellan att publiken skulle storma planen i rena glädjeyran.
– Våra tjejer gjorde verkligen en fantastisk insats, tekniskt och mentalt, sa tränare Jenny efter matchen.

Nu återstår bara en matchhelg, på hemmaarenan. Biljetterna börjar redan ta slut. Kansliet är nerringt.
– Jag har bara stått i längre telefonkö tid en gång i mitt liv, berättar en supporter.
– Det var när jag ringde till CSN för att be om mer studielån 1999.