Dubbelförlust för Linero – trots hjälteinsats i målet
2019-04-22 19:33
Glada miner, trots två förluster.
Det krävdes två olika motståndare för att Lineros alla tjejer – uppdelade i två lag – skulle få matchtid på annandag påsk.
Trots att gästerna gick hem med en fjäder i hatten fanns det många glädjeämnen hemma på Linero IP.

I första matchen, mot Torn, gjorde nyförvärvet Klara debut.
– Det är en allround-spelare som vi scoutat under en längre tid. Vi tror att det finns stor utvecklingspotential i henne, berättar tränare Jenny.
Debutmatchen blev en jämn och tacklingstät tillställning, som de påskfärgade gästerna tog hem med uddamålet trots att hemmafansen ropade och skrek till och med från kioskfönstret.
– Jag spillde ut allt kaffe när kioskmarodören började gala som en tupp, sa en man i publiken.
– Men jag blev kompenserad av en trevlig engelsktalande man som bjöd på Lunnamelle. Då kändes det bättre.
Tränare Maria tyckte efter matchen att hemmalaget hade haft det bättre spelet. Dessutom drog Edda iväg dagens hårdaste skott, som Torn-målvakten räddade till priset av att få bära isklappar i händerna resten av dagen.
– Ett orättvist resultat helt enkelt. Men marginalerna var inte på vår sida, säger tränare Maria.

I den andra matchen, där Linero tog emot Anderslöv, handlade det inte om marginaler. Det blev storstryk för hemmalaget. 6-1, eller kanske 7-1 till och med. I första perioden höll dock gästerna på att ge upp – eftersom det tycktes omöjligt att överlista Miranda i målet.
– Jag har aldrig sett en sådan målvaktsinsats förut, sa tränare Dave.
– När Anderslöv fick straff trodde jag ändå att de skulle få hål på oss till slut. Men Miranda räddade både straffen och returen.
0-0 stod sig hela första perioden men sen lossnade det för Anderslöv som bara stänkte in mål. Maja Bull glänste visserligen med en lång rush som slutade med mål för de rödvita, men annars var det gästernas föreställning.
– De sprang snabbare än påskharar allihop. Det är bara att gratulera, sa tränare Dave och ansträngde sig för att låta så ödmjuk som möjligt.