Ny match i hettan – så ska spelarna undvika kollaps
2018-06-07 21:00
Vadå varmt? undrade Vanna när termometern pekade på 36 grader i solen.
Linero orkade med 17 mål mot Västra Ingelstad i förra helgens hemmamatch – trots närmare 30 graders värme.
Nu ska samma svalkande teknik sättas in mot Södra Sandby och Oxie.

Värmen var så tryckande att den nästan gick att ta på under förra helgens matcher. Till och med schejk Abdul El Sauna – som kommit från Qatar för att se hur skandinaviska spelare klarar hettan inför VM i Qatar 2022 – var matt och svettig efter tre perioder.
Men Linerospelarna var fulla av energi. När domaren blåste av matchen hade de kört över Västra Ingelstad med 17-0.
– Vi skulle inte kört uppladdningen på stranden, sa Västra Ingelstads tränare efter matchen.
Linero hade förberett sig desto bättre – med längre taktiksnack i det svala omklädningsrummet före avspark, pauser i skuggan och parasollhållar-assistenter inkallade. Dessutom fanns en hink vatten nära till hands att hälla i hår eller varma fötter.
– Geniala drag, tyckte tränarduon Maria och Jenny som själva lagt upp förberedelserna.
– Det ska bli 27 grader till helgen igen. Då kommer vi att köra samma taktik. Men vi måste kalla in en ny parasollhållare för den vi anlitade i lördags stektes rejält i solen och får fortfarande vätskeersättning via dropp.
I hemmalaget imponerade flera spelare, som vanligt. Meja, Hanna och Vanna tycktes helt obemärkta av värmen, liksom Siri, Felicia och Isabel. Slet gjorde också Fatma – och Edda tyckte det var mysigt med varma målvaktshandskar. Också Astrid tog på sig dem och gjorde därmed debut mellan stolparna. Hon tyckte dock att tio minuters spel mellan stolparna räckte.