Här slipas taktiken inför seriestart – med hjälp av Tegnell
2020-04-27 20:21
Publiken fick stå utanför stängslet.
Lineros flickor 08-09 möttes i helgen i en fängslande internmatch. Klubben hade meddelat att ingen publik fick vistas inne på arenaområdet, på grund av coronarestriktionerna. Men det kan nu avslöjas att det också fanns ett annat syfte: att hålla spioner borta inför seriestarten på lördag.

Det blev varmt, jämt och målrikt i internmatchen, med mål i slutminuterna. Ändå hördes inte det jubel man är van vid på Linero IP. Anledningen: publiken fick stå utanför staketen.
– Vi följer Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens och regeringens och Regions Skånes och Svenska idrottsförbundets och Svenska fotbollsförbundets och MSB:s och Lunds kommuns rekommendationer, säger tränare Jenny och hämtar andan.
Hon, liksom de andra i tränartrojkan, tycker som alla andra att coronapandemin är tragisk. Och på Linero saknar man sin publik.

Men också tragiska skeenden kan ha sina fördelar. Och det var tydligt att Linerotjejerna slipade på en hel del detaljer – från kontringsspel och presspel till varianter på fasta situationer – utan att dessa kunde närstuderas av de kommande motståndarnas utsände spion.
– Jag hade med kikaren men det gick så snabbt att det var svårt att hänga med i den, suckar Torns utsände, som vill vara anonym.
Tränare Dave myser när han får höra om den uppgivne spionen:
– Statsepidemiolog Anders Tegnell är vår husgud. Tänk att han både kan tänka på vår hälsa och hålla spioner borta. Men framöver hoppas vi förstås att situationen blir bättre och att vi kan spela inför våra hängivna fans.