Föräldrarnas instruktionsbild ska stoppa hörnmålen
2017-05-18 22:06
Föräldrar vet: Så här ska stolparna markeras.
Efter Uppåkras snöpliga hörnmål förra helgen har tränarna tagit tjejernas föräldrar till hjälp.
Genom en instruktionsbild ska de egna stolparna fredas i framtida matcher.

Det var redan i hemmacupen i februari som den viktiga bilden togs – då två föräldrar noggrant markerar stolparna till kiosken. Sedan dess har bilden funnits med i tränarnas teoripärm.
– Men den ligger under kapitel 23, och vi har bara kommit till kapitel 17 tyvärr, säger tränare Jakob.
– Efter det snöpliga målet i helgen har vi dock tagit fram den under veckans träning och diskuterat stolpmarkeringar.
Men det är inte bara bilden som tränarteamet har tagit till hjälp för att instruera laget. Även det snöpliga förlustmålet mot Ukraina i herrarnas fotbolls-EM 2012 har använts som pekpinne. Mikael Lustig fick den gången mycket kritik för sin dåliga stolpmarkering vid värdnationens 2-1-mål. Hörnmålet syns 2 minuter och 10 sekunder in i den här filmen:
– Jag kan lova att vi aldrig mer släpper in ett mål som mot Uppåkra, säger tränare Dave.